Scenarios360 Case Study
Door Marwan Ata, Beyond Consulting
In oktober 2024, tijdens mijn certificeringstraject voor IMGB, heb ik Scenarios360 gebruikt om een PESTLE-analyse uit te voeren en mogelijke toekomstige scenario’s te identificeren door verschillende drijvende krachten te combineren. Eén bijzonder zorgwekkend scenario kwam naar voren:
Scenario: Economische uitdagingen in Jordanië en Saoedi-Arabië door begrotingsbeperkingen
In dit scenario werd een verscherping van de budgetten door internationale donoren en de Saoedische overheid voorzien, wat aanzienlijke uitdagingen zou opleveren voor adviesbureaus die actief zijn in Jordanië. Samen met mijn collega Arthur Scholten hebben we proactief op deze mogelijkheid geanticipeerd met behulp van de Scenarios360-methodologie. We noemden het zelfs: “Jordaanse en Saoedische adviesindustrie-nachtmerrie”.
Vanaf januari 2025 is dit scenario werkelijkheid geworden, en dankzij onze voorzorgsmaatregelen sinds oktober hebben we groei gerealiseerd in plaats van tegenslag.
Tijdlijn van gebeurtenissen
November 2024: Saoedi-Arabië kondigde plannen aan om de uitgaven in 2025 te verlagen nadat het de begrotingsdoelstellingen had overschreden, met als doel de economische transformatie voort te zetten te midden van dalende olie-inkomsten.
Januari 2025: Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken kondigde een brede bevriezing van buitenlandse hulp aan, na een richtlijn van president Donald Trump om de afstemming van hulp met zijn buitenlandse beleid te herzien, wat gevolgen heeft voor landen zoals Jordanië.
2025: De escalatie van het Israëlisch-Iraanse conflict vergroot de regionale instabiliteit.
2026: De Saoedische regering vermindert haar uitgaven aan megaprojecten vanwege fiscale druk.
2026: Jordanië beleeft een economische krimp, met een sterke daling in de vraag naar managementadviesdiensten.
Onder de dubbele druk van de Saoedische overheid die bezuinigt op megaprojecten en internationale donoren die hun financiering aan Jordanië verminderen, worden beide landen geconfronteerd met economische beperkingen die verergerd worden door de escalerende politieke instabiliteit in het Midden-Oosten.
Bezuinigingen van de Saoedische Overheid (2025–2026)
Door dalende olie-inkomsten en toenemende fiscale uitdagingen heeft Saoedi-Arabië plannen aangekondigd om in 2025 de uitgaven te verlagen, met als doel de voortgang van zijn economische transformatie van triljoenen dollars te waarborgen.
Het Public Investment Fund (PIF) bereidt zich er ook op voor om voor het tweede jaar op rij de budgetten voor sommige binnenlandse projecten te verlagen, ondanks een toename in de totale uitgaven.
Hoewel deze maatregelen gericht zijn op het behoud van financiële stabiliteit, kunnen ze de inspanningen voor economische diversificatie vertragen en de kansen voor managementconsultants verkleinen naarmate het aantal overheidsprojecten afneemt.
Internationale Donoren Verlagen Financiering aan Jordanië
In januari 2025 gaf het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken een “stop-work order” uit voor bestaande buitenlandse hulp en pauzeerde het nieuwe hulptrajecten, na een richtlijn van president Trump om de afstemming van buitenlandse hulp met zijn beleid te herzien.
Deze vermindering van steun heeft directe gevolgen voor essentiële publieke diensten in Jordanië, zoals onderwijs en gezondheidszorg, en zet de overheidsbegroting onder druk bij het uitvoeren van ontwikkelingsprojecten.
Als gevolg hiervan zien managementadviesbureaus die afhankelijk zijn van dergelijke initiatieven een scherpe daling in de vraag, waardoor zij zich genoodzaakt zien zich te richten op de private sector of op regionale markten om hun activiteiten voort te zetten.
Impact van Regionale Instabiliteit
De escalerende spanningen tussen Israël en Iran dragen bij aan de regionale instabiliteit, wat leidt tot verhoogde uitgaven aan defensie en veiligheid in zowel Saoedi-Arabië als Jordanië.
Deze herschikking van middelen beperkt verdere financiering van ontwikkelingsprojecten en publieke diensten, met als gevolg economische vertraging en verminderde kansen voor managementadviesbureaus.
Kern- en Belangrijke Oorzakelijke Feedbackloops
De wisselwerking tussen economische druk, stijgende defensie-uitgaven, afnemende donorfinanciering en teruglopende vraag naar consultancy creëert meerdere zichzelf versterkende cycli:
1. Economische Terugval en Overheidsinvesteringen (Saoedi-Arabië)
Trigger: Verminderde overheidsuitgaven aan megaprojecten als gevolg van dalende olie-inkomsten.
Effect: Minder overheidsinvesteringen → Langzamere economische groei → Lagere overheidsinkomsten → Verdere bezuinigingen op uitgaven.
Feedbackloop: Deze cyclus versterkt de afhankelijkheid van olie-inkomsten en verhoogt de kwetsbaarheid voor olieprijsschommelingen, wat de overheidsfinanciën verder onder druk zet.
2. Afname van Donorfinanciering en Ontwikkelingsimpact (Jordanië)
Trigger: Internationale donoren verminderen financiële hulp aan Jordanië.
Effect: Minder financiering voor publieke diensten → Tragere economische groei en verslechterende sociale voorzieningen → Toenemende druk op de overheidsbegroting → Afnemende capaciteit om toekomstige hulp aan te trekken.
Feedbackloop: Het verzwakken van de economische en sociale ontwikkeling vergroot Jordaniës afhankelijkheid van internationale hulp, terwijl de verslechterende economische prestaties het vermogen om nieuwe steun aan te trekken ondermijnen.
3. Regionale Instabiliteit en Defensie-uitgaven (Beide Landen)
Trigger: Escalatie van Israëlisch-Iraanse spanningen leidt tot regionale instabiliteit.
Effect: Toenemende uitgaven aan veiligheid en defensie → Minder budget voor ontwikkelingsprojecten en publieke diensten → Tragere economische groei.
Feedbackloop: Toegenomen regionale spanningen vereisen verdere defensie-uitgaven, die middelen afleiden van economische ontwikkeling en de economische veerkracht verzwakken.
Scenario Reflecties en Strategieën
Om de negatieve gevolgen van deze scenario’s te beperken, zijn de volgende strategieën overwogen:
Diversificatie van Segmenten in Jordanië:
Uitbreiding van het marktaandeel in de private sector om de afhankelijkheid van publieke adviesopdrachten te minimaliseren. Denk hierbij aan diensten zoals exportmanagement om tegemoet te komen aan urgente behoeften van particuliere bedrijven.Diversificatie van Markten:
Het verkennen en betreden van nieuwe markten, waaronder de EU, VS en Afrika, om de afhankelijkheid van de lokale economie te verkleinen.Ontwikkeling van Kostenefficiënte Consultancydiensten:
Het ontwikkelen van adviesdiensten die worden gezien als noodzakelijke in plaats van luxe uitgaven, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor klanten tijdens economische neergang.
Conclusie
Het scenario is op alle fronten letterlijk uitgekomen. Bij Beyond Consulting hebben we deze inzichten geïntegreerd in onze strategie voor 2025, en strategische initiatieven uitgerold over drie horizonten (H1, H2, H3).
We hebben bewust onze betrokkenheid bij USAID-projecten afgebouwd en een kostenefficiënte benadering ingevoerd op de Saoedische markt door onze interne processen en resource planning te herstructureren.
Daarnaast hebben we consultancydiensten ontwikkeld die specifiek zijn afgestemd op de private sector.